lørdag 11. juli 2009

Blåskjelloppskrift



Jeg og min mann elsker alt som kommer fra sjøen! Spensielt skalldyr! 

I går koste vi oss med blåskjell, krabber, reker og litt sushi!

Blåskjellene pleier jeg å annrette slik:

1 nett med blåskjell eller en passe stor gryte full
2-3 dl hvithvin av ønske
1 liten løk, hakkes i små biter
1-2 fedd hvitløk

kok dette sammen til alle blåskjellene er åpne.
Sil så av "vannet"  og hell dette tilbake til gryten. Ha så oppi en god skvett fløte ( ca halve tar jeg) Og gressløk i små biter. La dette koke til en tykk masse. Hvis du ønsker litt "piff" i denne sausen så tilsett ca 2 ss med søtchilisaus eller frisk chili (da såklart litt mindre enn 2 ss!).

Del skjellene i to, ta den delen med maten og legg på ett illfast fat. Når alle er delt og lagt på fat ha over sausen og strø så over loffbrødsmuler! Inn i ovnen på sterk varme til brødsmulene blir brune...... Spises varme!  Men husk: før du koker blåskjell.... Hvis ikke ett blåsjell lukker seg når du knipser på det... KAST DET! Ikke kok blåskjell som ikke lukker seg først! Og når de er kokt, ikke spis blåskjell som ikke har åpnet seg under kokingen!




















3 kommentarer:

  1. NAAAAAAAAAAAAAAAIIIIISSS!!

    SvarSlett
  2. Hmmmm...ser fristende ut..Takk for oppskriften,og gøy at jeg oppdaget din blogg:O)Sommerhilsen fra Maliva

    SvarSlett