fredag 26. mars 2010

Provencebrød


Provencebrød med rosmarin, timian, hvitløk og sorte oliven

Denne deigen er egentlig til 15 - 20 små brød, men jeg laget et stort i en kakeform.
Orginal oppskriften er uten timian og hvitløk, men i dette huset elsker vi hvitløk, så ikke engang brødet slipper unna;)

oppskrift:

50 g fersk gjær
5 dl lunket vann
1 dl olivenolje
1 god klype salt
2 ss sukker
20 (eller mer) sorte oliven, skåret i mindre biter
2 ss hakket rosmarin
2 ss hakket timian
2 fedd hvitløk, knust
olivenolje til pensling
2 ss havsalt

Rør gjæren ut i vannet. Tilsett olivenoljen, salt, sukker oliven og urtene.
Bland godt og tilsett mel, så lite som mulig om gangen! slik at du får en smidig og myk deig.
Heves under lokk i 40 min.

Form deigen etter ønske (små brød eller et stort) Skal hveves igjen i ca 30 min.

Pensles og saltes, stekes i 12min på 225 for små brød og 25 min ca for et stort.


Brødet er utrolig godt med parmaskinke, rucola og parmesan eller bare "jomses alene" med vin;)


God helg & påske alle mann;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar